Een gezonder Kenia dankzij de mobiele telefoon

Voor veel vrouwen en gezinnen in Kenia is gezondheidszorg een luxe. Góede gezondheidszorg al helemaal. Wij vinden het belangrijk dat iedereen in Afrika toegang heeft tot gezondheidszorg. Hierbij moeten zij erop kunnen vertrouwen dat die zorg goed is én ze moeten er zelf voor kunnen betalen. Om dit in Kenia voor elkaar te krijgen maken we gebruik van de mobiele revolutie. Bijna iedereen in Kenia heeft een mobiele telefoon. En dat biedt kansen. Daarom leiden we via een app zorgverleners op, en via een andere app kunnen mensen zich verzekeren voor medische kosten.
 

Zorgverzekering heeft leven Tabitha verbeterd

De ziektekostenverzekering heeft het leven van Tabitha en haar gezin enorm verbeterd. Ze wonen met zijn vieren in een sloppenwijk in Nairobi, Kenia. 

“Ik werd vroeger regelmatig ziek terwijl ik blut was. Ik kon dan niet naar een ziekenhuis. Maar nu met de zorgverzekering wordt een behandeling automatisch vergoed. Hierdoor kunnen we veel sneller zorg krijgen.” 

 

Ik wil Tabitha helpen

Een zorgverzekering is noodzakelijk

Florence liet zich opleiden tot zorgverlener omdat ze mensen in haar gemeenschap wil helpen. Ze weet uit haar eigen ervaring het belang van gezondheidszorg.

“Mijn eigen moeder stierf terwijl ze mijn jongste zus baarde omdat ze geen toegang had tot gezondheidszorg. Door het i-PUSH-programma op mijn mobiele telefoon kan ik nu zorg verlenen en duidelijk maken hoe belangrijk een ziektekostenverzekering is. Vroeger hadden we veel problemen met het invullen van papierwerk en het registreren van gezondheidsgegevens en nu kan ik efficiënt registreren op mijn mobiele telefoon en zorgen dat iemand zich verzekert voor zorg.”

Ik wil Florence helpen

De meeste vrouwen en gezinnen in Kenia hebben geen zorgverzekering en sparen niet voor medische kosten in de toekomst. De ziekenhuizen in de buurt zijn van slechte kwaliteit, waardoor zij ook weinig vertrouwen hebben in de zorg. Ze gaan niet of te laat naar een arts en zijn daardoor nóg zieker als ze eindelijk worden behandeld. Hierdoor is het risico groot dat gezinnen worden verrast door hoge zorgkosten. De ziekenhuizen hebben daardoor weinig inkomsten en kunnen niet investeren in de kwaliteit van hun diensten.

Gezondheidszorg voor álle Kenianen

De Keniaanse president Kenyatta zei in zijn eerste speech als president dat hij wil dat álle Kenianen toegang hebben tot gezondheidszorg. Daar staan wij achter en dat steunen we graag. Dat doen we door apps te ontwikkelen samen met PharmAccess. Dit is een organisatie die de gezondheidszorg in Afrika verbetert via mobiele technologie. De financiering van het project komt vanuit het Droomfonds van de Nationale Postcode Loterij.

Sparen voor zorgkosten

Om te zorgen dat mensen voor hun gezondheidszorg kunnen betalen, maken we gebruik van een digitale zorgportemonnee. Hiermee sluiten Keniaanse vrouwen en gezinnen een zorgverzekering af en kunnen ze sparen voor hun medische zorg. Verder kunnen zij in de app zien wat de kwaliteit is van verschillende ziekenhuizen in hun regio. Zo kunnen zij zelf kiezen waar ze naartoe gaan voor hun behandeling.

Opleiding en bijscholing voor zorgverleners

De kwaliteit van gezondheidszorg verbetert dankzij een opleidings- en bijschoolapp voor zorgverleners. Ook kunnen zij hier medische informatie op vinden en mee communiceren met andere zorgverleners. Dit is vooral handig voor zorgverleners die in afgelegen gebieden wonen en werken.

Zicht op zorgvragen en inspelen op de behoefte

De kwaliteit van gezondheidszorg verbetert ook dankzij waardevolle data die deze apps verzamelen. Want als mensen kosten hebben voor medische zorg, dan betalen zij hiervoor vanuit hun zorgportemonnee. Dit levert nuttige informatie op. We kunnen hiermee precies zien naar welke zorg mensen het meest vragen en hierop inspelen. Deze informatie gebruiken we bijvoorbeeld voor de kwaliteitsprogramma’s van 300 ziekenhuizen in Kenia.

Goede resultaten

Dit project begonnen we in het voorjaar van 2018 en we zien nu al goede resultaten. Bijvoorbeeld 1306 zorgverleners zijn opgeleid en bijgeschoold via hun mobiele telefoon. En 15.000 gezinnen hebben zich via hun mobiele telefoon verzekerd. Hierdoor hebben artsen de zekerheid dat ze worden betaald en kunnen daarom investeren in het beter voorkomen en genezen van ziekten. Vrouwen en gezinnen kunnen erop vertrouwen dat hun ziekenhuis de goede zorg biedt die ze nodig hebben.

Lees meer over medische zorg voor iedereen

delen

Ja, ik help mee zodat iedereen medische zorg kan krijgen!

Goede medische zorg moet voor iedereen beschikbaar zijn.

doneren
Ja, ik doneer voor meer goed opgeleide zorgverleners!