Met twee jerrycans vol water naar je bevalling

Elizabeth is de enige verpleegster die in de Muusini Kliniek werkt. Deze kliniek staat in de door droogte geteisterde Makueni regio in Kenia. Ze vertelt hoe het watertekort haar werk erg moeilijk maakt en hoe ons waterprogramma Waterstarters haar versterkt bij het verlenen van zorg aan moeders en kinderen.

Brochure aanvragen
  • Dit veld is verplicht
  • Dit veld is verplicht
  • Dit veld is verplicht
Telefoonnummer
Adresvelden
  • Dit veld is verplicht
  • Dit veld is verplicht
  • Dit veld is verplicht
  • Dit veld is verplicht
  • Dit veld is verplicht

“Soms hebben we slechts één keer per week water.” Verpleegster Elizabeth  

Waterschaarste

In de kliniek waar Elizabeth werkt, komen ruim 450 patiënten per maand. Ze vertelt: “Vóór het waterprogramma begon, zagen we erg veel mensen met watergerelateerde ziekten als diarree en darmontsteking door het drinken van onveilig water. Ook wij hadden in onze kliniek te weinig schoon water. We konden onszelf soms niet eens steriliseren voor een behandeling.” 

Elizabeth vervolgt dat ze door het Waterstarters programma vaker water krijgen en zelfs een kraamafdeling aan de kliniek konden toevoegen. Gemiddeld krijgen nu dagelijks zo’n vijftien zwangere vrouwen prenatale zorg en zijn er maandelijks drie tot vier bevallingen. Volgens haar profiteert niet alleen de kliniek van het waterpunt, maar ook de omliggende dorpen. Zij hebben nu een regelmatigere watertoevoer.” 

Jerrycans met water meebrengen naar je bevalling  

De verpleegster vervolgt: “Vóór de bouw van de kraamafdeling moesten wij moeders doorverwijzen naar andere klinieken om te kunnen bevallen. Als wij geen ambulance beschikbaar hadden, waren de gezinnen afhankelijk van eigen vervoer, zoals een motor of moesten ze te voet komen. Door het tekort aan water in de kliniek moesten wij moeders die op het punt stonden te bevallen vragen om zelf water mee te nemen. Voor één bevalling is ongeveer 40 liter water nodig wat gelijk staat aan twee volle jerrycans ” 

 

Aantal watergerelateerde patiënten én waterrekening dalen 

Opgelucht zegt Elizabeth: “Dankzij Amref en haar partners hoeven vrouwen en hun gezin niet langer ver te reizen, maar hebben ze moeder- en kindzorg binnen een straal van 10 km afstand. Ook daalde het aantal patiënten met watergerelateerde ziekten aanzienlijk en is er nu veilig gefilterd water voor medische ingrepen. Daarnaast daalden de kosten van de maandelijkse waterrekening voor het kleine ziekenhuis.” 

Kranen staan droog 

Toch blijven de kranen tot Elizabeths verdriet soms nog droog staan. Allereerst door de aanhoudende droogte. En ook omdat het beschikbare water nu gedeeld wordt met de hele gemeenschap, bijvoorbeeld ook de scholen. Hierdoor blijft het voor Elizabeth en haar collega’s een verrassing wanneer het water komt. “Soms is er één keer per week water”. Volgens haar zou een extra waterpunt bij de gezondheidsfaciliteit de oplossing zijn. 

Help jij Elizabeth?

Een extra waterpunt zorgt ervoor dat Elizabeth kan rekenen op voldoende water uit de kraan. Als verpleegster zal ze daardoor veilig haar werk kunnen doen en nog meer mensen voorzien van goede zorg. Want water is leven. Help jij ook mee om dit te bereiken? 

delen
ik spreek me uit voor meer zorgverleners
Doneer nu